Carta oberta al professorat signant del posicionament a favor de l'educació presencial en temps de pandèmia

Acabo de llegir amb atenció el vostre posicionament. Em consta que molts de vosaltres porteu temps denunciant les desigualtats socials i educatives, fet amb el que estic totalment d’acord. De tota manera, volia fer-vos unes reflexions crítiques sobre el vostre manifest:

1) Afirmeu que “disposem d’evidència científica que no només invalida el suposadament elevat paper transmissor dels menors de la malaltia, sinó que mostra una taxa de contagi inferior a la dels adults”, i proporcioneu alguns indicadors que validen la vostra hipòtesi, sense fer cap esment als estudis que van en la línia contrària. En canvi, la petició d’ajornar la tornada a les escoles realitzada pels 18 experts que critiqueu planteja dades molt diferents, però acaba afirmant que “davant la manca d'evidència científica definitiva, el que procedeix és aplicar el principi de precaució de Nacions Unides”. Crec que el debat sobre l’evidència científica no ha de ser tan categòric com plantegeu vosaltres.

2) En una clara crítica als 18 científics esmentats, els acuseu d’ignorar els “costos socials de l’absència d’escolarització”. En canvi, en la petíció d’aquests experts sí que diu que “el tancament total de les escoles té conseqüències socials, laborals i econòmiques, i per això entenem que cal presentar solucions que minimitzin aquesta situació”, entre d’altres garantir la “presencialitat a les aules” de l’alumnat que així ho requereixi. A més, també em consta que alguns d’aquests científics comparteixen el vostre neguit davant les desigualtats educatives.

3) Trobo a faltar en el vostre posicionament alguna petició per millorar la qualitat de l’estudi presencial en temps de pandèmica, com ara la reducció de ràtios, la distància interpersonal o la instal·lació de filtres HEPA. Avui acabo de donar classe a 7 graus, quan la normativa laboral (que molts de vosaltres defenseu) estableix un mínim de 17.

La meva intenció és que puguem tenir un debat científic, social, obert i rigorós, respectant les diferents posicions i argumentant en base al que aquestes afirmen. Us convido a reflexionar sobre els elements exposats.

Publicat a Facebook, 11 de gener de 2021

Comentarios

Entradas populares de este blog

El dèficits de finançament del sistema educatiu català

Las carencias de la inversión educativa en España

Los vencedores de la pandemia